Partner login

Möt fönstersnickaren Petter Gantelius

Hultafors - Sweden

En behaglig doft av hyvlat trä träffar mig när jag går in i Petter fönstersnickaren Gantelius verkstad. Fönsterramarna hänger snyggt från taket och väntar på sin tur att genomgå en kärleksfull restaurering.

Det är ett tidskrävande hantverk och Petter utövar stor omsorg i varje aspekt av sitt arbete. Han drar sin hand över den nyligen utförda träreparationen och bestämmer sig för att den nu är perfekt.

"Att byta fönster eftersom de är dragiga, är som att skrota din bil eftersom däcken är slitna."

Fakta

Namn: Petter Gantelius
Yrke: Fönstersnickare
Ålder: 35
Bor: Ystad, Sweden
Instagram: @gantelius_fonsterhantverk

Berätta lite om din bakgrund, för du har inte alltid arbetat med snickeri?

Vad jag jobbat som främst, fram till idag, är faktiskt som cirkusartist. Det inkluderade att utföra akrobatik, jonglering och eld-artisteri i olika former. Jag har alltid dragits till att göra svåra saker och njuter av att öva på saker som är svåra, eller helst helt omöjliga.

Hur kommer det sig att började med snickeri?

Jag har haft träbearbetning i mitt blod sedan barndomen. Efter högskolan läste jag olika kurser i restaureringsarkitektur vid Tekniska fakulteten vid Lunds universitet för att kvalificera mig som restaureringsarkitekt. Men det visade sig vara alltför administrativt och hierarkiskt för mig. Jag passade inte alls där; Jag ville också arbeta med mina händer.

Så jag gav upp den idén och fortsatte arbeta med mitt konstnärskap. Det var först när jag träffade en gammal fönsterhantverkare som jag insåg vad jag ville göra. Efter 12 år som professionell samtida cirkusartist startade jag mitt eget fönster-snickeriföretag 2014.

"Jag har massor av elverktyg som hjälper mig att arbeta effektivt, men de bullrar och skapar damm och gör att jag ofta tar ett steg längre bort från det jag arbetar med."

Hur många fönstersnickare finns det i Sverige?

Det är svårt att säga, många undviker rampljuset. De flesta är mycket upptagna och behöver inte marknadsföra sig själva. Jag är en av dem, och kanske finns det totalt 200 av oss. Jag känner till omkring 100 förnstersnickare..

Det låter inte som att du måste jaga efter kunder?

Åh nej, kunderna jagar mig. (Skratt) Men jag tyckte att det var svårt att hitta bra information när jag började som fönstersnickare, så därför delar jag mina tips på sociala medier. Det har, i sin tur, både gett mig arbete och skapat uppmärksamhet. Det är min bästa marknadsföringsinsats - att dela med mig av vad jag gör.

Vad är det bästa med ditt jobb?

Det bästa jobbet är nog när man börjar med riktigt slitna antika fönster som ägs av en kund som har letat efter någon att återställa dem under lång tid. De vackraste delarna är glasskärandet, appliceringen av spackel, borttagandet av skadat virke och att få till en perfekt passform med utbytesbitarna. Att hyvla bort den sista tiondels millimetern och se det gamla och det nya smälta ihop.

Samtidigt är arbetet är mycket varierande - ibland får jag hugga i betong ochi nästa stund skära 200 år gamla handblåst glas, eller hänga en ram 15 meter upp i luften.

Jag förstår att du huvudsakligen använder handverktyg?

Det rätta verktyget för rätt uppgift skulle jag säga. Många gånger är det både lättare och snabbare att arbeta för hand än att hämta maskiner som måste konfigureras för jobbet. Jag har massor av elverktyg som hjälper mig att arbeta effektivt, men de gör ljud och skapar damm och tar mig längre bort från hantverket..

"Hyvla bort den sista tiondels millimetern och se när det gamla och det nya smälter samman"

Vilka verktyg klarar du dig inte utan?

Jag skulle inte klarar mig utan en massa olika verktyg! Men vad jag skulle sakna mest skulle vara HDC-stämjärnet som jag alltid har på mitt bälte. Och japansågen skulle jag inte vilja vara utan. HDC-stämjärnets planningsfunktion gör det möjligt att komma år där andra stämjärn inte kan nå, och den ger mig omedelbar återkoppling på jämnheten på ytan som jag lyckats åstadkomma.

Hur ser en typisk arbetsdag ut för dig?

Det finns förmodligen tio olika typiska dagar. Arbete i verkstaden kan innebära att man kollar lagret, mätning, avlägsning av glas och skrapfärg, eller sätter in träåterställningar, kanske skärning av glas, applicering av kitt och färg eller linfröoljebränning av gamla järnbeslag.

En kund kan ha ett fönster som läcker vatten och behöver renoveras, eller så står jag på en byggnadsställning och sågar av dåligt virke från en ram. Jag måste minst ha dubbletter av alla viktiga verktyg, eftersom jag aldrig kan veta vad jag kan hitta under metall och färg.

Har du någonsin vägrade ett jobb som du ansåg vara omöjligt?

Jag har vägrat jobb, men inte för att de varit omöjliga. Egentligen har det mer handlat om att det blivit för dyrt. Till exempel i fall av 1980-tals fönster i undermåligt trä med dåligt glas. Det kostar mycket mer än det är värt. Men i händelse av riktigt gamla fönster, även om endast 10% av fönster är kvar och resten är nytt, gör jag om dem om det är ekonomiskt försvarsbart.

Vad är viktigt att överväga i ett restaureringsprojekt?

Det viktigaste är att linoljeprodukter används, något som har fungerat i flera hundra år och är det enda som vårdar det gamla materialet ordentligt. Att få träreparationer att passa perfekt är också avgörande för att de ska hålla under en längre tid.

Har du några tips och tricks, eller håller du dem för dig själv?

Jag är väldigt glad att dela med mig av dem. Vad jag gör är tillräckligt svårt, så jag behöver inte hålla fast vid några affärshemligheter. Jag använder stämjärnet för de flesta saker och jag behöver vässa dem ofta. Men jag klarar inte av vattenslipning, det tar för lång tid. Istället använder jag en bälteslip eftersom den inte bränner kanten så mycket som en slipsten gör.

"Jag har alltid lockats av att göra svåra saker."

Innan slipning slänger jag stämjärnet i frysen. HDC-stämjärnen är gjorda av så starkt material att de håller kylan mycket längre, vilket innebär att jag kan slipa till eggen utan att behöva oroa mig över att det ska brinna. Därefter skärper jag råkanten och finslipar den med en bänkpolermaskin med polermassa. Det tar ingen tid alls att få en fin, skarp egg. Det är förstås inte så perfekt som med en japansk slipsten, men det är normalt helt tillräckligt för det mesta av det arbete jag gör.

Skarp och pålitlig

HDC-stämjärnet kan läggas platt mot ytan, så att du till exempel kan böja upp plattor utan att skada ytan under. Stämjärnet är det bästa valet för de jobb som kräver både styrka och precision.

Allt ligger i detaljerna.

Läs mer om Stämjärnet HDC

Built by hand

Vi vet att det finns flera verktyg du inte klarar dig utan. Men verkligt hantverk kommer från dina händer.

Det är där minnen skapas.

Titta, läs och bli inspirerad av intressanta hantverkare

Fråga oss